Khamis, 11 April 2013

Kisah Hidup Imam Ahmad Ibn Hanbal


Imam Ahmad Ibn Hanbal


Imam Ahmed ibn Hanbal (780 [164 AH] - 855 [241 AH]) adalah seorang ulama Islam yang penting dan ahli teologi. Beliau dianggap sebagai pengasas sekolah Hanbali fiqh. Nama penuh beliau ialah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal Abu `Abd Allah al-Shaybani.
Imam Hanbal dilahirkan di Asia Tengah kepada ibu bapa di Arab 780. Selepas kematian bapanya, dia akan berpindah ke Iraq dan mengkaji dengan meluas di Baghdad, dan kemudian menggunakan perjalanannya untuk melanjutkan pelajaran beliau. Beliau adalah terutamanya yang berminat dalam memperolehi pengetahuan tentang hadith dan mengembara melalui Iraq, Syria, dan Arabia belajar agama dan mengumpul tradisi Nabi Muhammad (saw).
Perjalanannya selama beberapa tahun. Setelah pulang, beliau belajar di bawah Imam Shafi undang-undang Islam. Imam Hanbal amat menumpukan kepada pandangan tradisional dan menentang inovasi dalam undang-undang Islam.
Kekuatan pandangan beliau telah diuji di bawah khalifah al-Ma'mun dan al-Mu'tasim. Semasa pemerintahan mereka sebagai 'soal siasat mahkamah telah diwujudkan untuk berurusan dengan orang yang tidak menganut doktrin tertentu bahawa khalifa Abbasid fikir adalah betul.Doktrin-doktrin ini adalah dari sekolah Mutazilite pemikiran, dan memutuskan bahawa Al-Quran itu dicipta dan tidak kekal. Imam ibn Hanbal telah ditangkap dan dibawa ke dalam rantaian hadapan mahkamah, dan mengalami banyak. Tetapi dia sabar diserahkan kepada hukuman sebat dan penjara, dan tegas menolak untuk menyimpang daripada kepercayaan beliau.
al-Mansur telah Ibn Hanbal disebat. (Ya'qubi, vol.lll, p.86;. Iaitu Muruj al-Dhahab, vol.lll, p.268-270)
Di bawah pemerintahan Al-Mutawakkil bagaimanapun, dasar kerajaan berubah dan ujian Imam ibn Hanbal datang ke penghujungnya. Sejak itu dan seterusnya Imam diberi penghormatan bersesuaian pengetahuan yang besar dan beberapa kali beliau telah dijemput untuk mahkamah dan diberikan pencen yang mulia.
Antara karya-karya Imam ibn Hanbal adalah ensiklopedia besar Tradisi dipanggil Musnad, disusun oleh anaknya dari ceramah beliau dan dikuatkan oleh makanan tambahan - yang mengandungi lebih 28000 tradisi. Karya-karya beliau yang lain termasuk Kitab-kita-solat, pada Tatatertib sembahyang dan Kitab-us-Sunnah, di Tradisi Nabi.
Kemasyhuran Imam ibn Hanbal yang tersebar jauh dan luas. Pembelajaran beliau, taqwa dan teguh kesetiaan kepada tradisi berkumpul pelbagai murid-murid dan penyokong di sekelilingnya. Ajarannya serta buku-buku beliau akan membawa pengikut-pengikutnya untuk membentuk sekolah Hanbali perundangan.
Beliau meninggal dunia di Baghdad pada tahun 855; lebih 800,000 orang akan menghadiri pengebumian beliau.
Imam ibn Hanbal menjadi sangat terkenal sekali, dan ajaran beliau tersebar di seluruh dunia. Pembelajaran beliau, taqwa dan teguh kesetiaan kepada tradisi berkumpul banyak jika penyokong di sekelilingnya.
Dari notis biografi pada Imam Ahmad dalam Reliance of Pengembara:
"Daripada taqwa, Imam Ahmad tidak pernah memberi pandangan undang-undang formal (fatwa) manakala Imam Shafi` i berada di Iraq, dan apabila dia kemudian dirumuskan sekolah perundangan, beliau terutamanya menarik mengenai teks-teks jelas dari suci [Al-Quran], . Hadith, dan perjanjian ilmiah, dengan perkembangan yang agak sedikit daripada pemikiran beranalogi (qiyas) Beliau mungkin yang paling dipelajari dalam sains Hadis daripada empat Imam besar Undang-undang Haram; Imam Abu Hanifah, Imam Al Shafi `i`, Imam Malik , dan dia Imam Ahmad Ibn Hanbal.
Pelajar beliau termasuk banyak ulama terkemuka hadis. Abu Daud berkata kepadanya: 'perhimpunan Ahmad adalah perhimpunan akhirat: apa-apa di dunia ini yang telah dinyatakan. Pernah sekali aku mendengar dia menyebut perkara-perkara ini-duniawi. '
... Imam Ahmad tidak pernah terlepas solat pada waktu malam, dan digunakan untuk membaca keseluruhan [Al-Quran] setiap hari. Imam Ahmad telah dipenjarakan dan dikenakan pelbagai bentuk penderaan selama dua puluh lapan bulan di bawah Khalifah Abbasiyah al-Mu `tasim dalam usaha untuk memaksa beliau untuk menyokong secara terbuka [Mu` tazila] kedudukan yang Suci [Al-Quran] adalah diwujudkan, tetapi Imam enggan melepaskan kepercayaan bahawa [Al-Quran] adalah perkataan yang diciptakan Allah, dan selepas itu Allah dihantar dan membuktikan kewajaran dia.
... Apabila Imam Ahmad meninggal dunia pada tahun 241/855, beliau diiringi ke tempat berehat melalui suatu perarakan pengebumian lapan ratus ribu lelaki dan enam puluh ribu wanita, menandakan pemergian terakhir daripada empat besar mujtahid Imam Islam. "
Al-Dhahabi menerangkan dengan berkata:
"The Sheikh Islam yang sebenar dan pemimpin umat Islam pada masa itu, tuan Hadis dan bukti Agama. Beliau mengambil hadis dari Hushaym, Ibrahim ibn Sa` d, Sufyan ibn `Uyayna,` Abbad ibn `Abbad, Yahya Ibn Abi Za'ida, dan lapisan mereka. Dari beliau diriwayatkan al-Bukhari [dua Hadis dalam Sahih], Muslim [22], Abu Dawud [254], Abu Zur `a, Mutayyan,` Abd Allah ibn Ahmad, Abu al-Qasim . al-Baghawi, dan pelbagai besar ulama Bapanya adalah seorang askar dari orang-orang yang menyeru kepada Islam dan dia mati muda. "- Al-Dhahabi berterusan.
Ibn al-Jawzi berkaitan dalam al-Manaaqib (ms 192):
"Imam Ahmad adalah yang pertama di kalangan para Imam dalam mengumpul Sunnah dan berpegang kepadanya."
`Abd Allah ibn Ahmad berkata:
"Saya mendengar Abu Zur` a [al-Razi] berkata: '. Bapa kamu telah menghafal satu juta Hadis, yang saya dibacakan kepadanya mengikut topik "
Hanbal berkata:
"Saya mendengar Abu` Abd Allah berkata: '. Saya menghafal semua yang saya dengar dari Hushaym apabila dia masih hidup "
Ibrahim al-Harbi berkata:
"Saya Ahmad diadakan sebagai salah satu untuk siapa Allah telah dikumpulkan pengetahuan digabungkan yang pertama dan yang terakhir."
Imam al-Shafi `i berkata:
"Anda (menangani Imam Ahmad ibn Hanbal) adalah lebih berpengetahuan tentang Hadis daripada saya, jadi apabila sebuah hadis sahih (benar), memberitahu saya tentang, sama ada ia adalah dari Kufah, Basrah atau Syria, supaya saya boleh mengambil pandangan hadith, selagi ia adalah sahih.
Yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Haatim dalam Aadaab abu-Shaafi'i (ms 94-5),
Harmala berkata:
"Saya mendengar Imam al-Shafi` i berkata: ". Saya meninggalkan Baghdad dan tidak meninggalkan di belakang saya sesiapa yang lebih mulia (Afdal), lebih belajar (a` lam), lebih berpengetahuan (afqah) daripada Ahmad ibn Hanbal "
`Ali ibn al-Madini berkata tentang Imam Ahmed bin Hanbal:
"Sesungguhnya Allah diperkukuhkan Agama ini dengan Abu Bakr al-Siddiq hari Murtad Besar (al-Ridda), dan Dia mengukuhkan dengan Ahmad ibn Hanbal hari Pasitan (al-Mihna)."
Abu `Ubaid berkata:
"Sains di kemuncaknya dalam jagaan empat lelaki, yang mana Ahmad ibn Hanbal adalah yang paling berpengetahuan."
Ibn Ma `in berkata, seperti yang berkaitan dengan` Abbas [al-Rock]:
"Mereka bertujuan untuk saya menjadi seperti Ahmad, tetapi oleh Allah saya akan tidak pernah dalam hidup saya berbanding dengan dia."
Banyak ulama besar yang mengikuti pendekatan (mazhab) Imam Ahmad bin Hanbal.
Ibn ul-Qayyim al-Jawziyyah berkata di dalam bukunya Imam Bukhari, Imam Muslim dan Imam Abu Daud adalah pengikut kuat Imam Ahmad Ibn Hambal. Antara Imam besar yang lain yang mengikuti ajaran Imam Ahmad termasuk Shaikh-ul-Islam Taqi ad-Deen Ibn Taimiyyah, Abdul Qadir Jillaani, Ibn ul-Qayyim al-Jawziyyah, Al-Haafidh Zaynud-Din Ibn Rajab al-Hanbali, Imam Muhammad Bin Abdul Wahab dan Imam Ibn Jawzi ul.
Ibn al-Jawzi meriwayatkan dari Bilal al-Khawass yang kedua bertemu dengan al-Khidr dan bertanya kepadanya: "Apa yang anda fikir al-Shafi` i " Beliau berkata: "Salah satu Rukun-Saints (Awtâd)." "Bagaimana pula dengan Ahmad bin Hanbal?" "Dia adalah Siddiq a."
Ibn al-Jawzi juga meriwayatkan bahawa Imam Ahmad ibn Hanbal berkata:
"Sesiapa yang menolak kenyataan Nabi Muhammad (SAW) adalah di ambang kemusnahan." dan adalah yang paling penting dalam berpegang kepada Sunnah dan hadis sahih.
Antara karya-karya Imam ibn Hanbal adalah ensiklopedia besar Tradisi dipanggil Musnad, dikumpul oleh anaknya dari ceramah beliau dan dikuatkan oleh makanan tambahan - yang mengandungi lebih 28000 tradisi. Kerja-kerja lain termasuk Kitab-us-Salat, pada Tatatertib sembahyang dan Kitab-us-Sunnah, di Tradisi Nabi Muhammad (SAW).
Sumber utama: al-Dhahabi, Siyar A `lam al-Nubala '9:434-547 # 1876 dan Tadhkira al-huffaz 2:431 # 438.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan