Rabu, 17 April 2013

Khalifah ulung Abbasiyah


KHALIFAH kelima Abbasiyah ialah Harun al-Rasyid (786-809). Di bawah pemerintahannya, Abbasiyah mencapai kemuncak kejayaan dalam ekonomi, perdagangan, wilayah, ilmu dan peradaban Islam.
Wilayah kekuasaan Harun terbentang dari daerah Laut Mediterranean di barat hingga India di timur. Harun juga menghadapi banyak pemberontakan seperti pemberontakan kaum Khawarij. Selain seorang yang dermawan, Harun juga meminati bidang seni sebagai penyair.
Sebagai anggota keluarga istana, sejak zaman mudanya, beliau banyak terlibat dalam pelbagai urusan pemerintahan yang menjadi bekalan semasa menjadi khalifah.
Pergaulannya luas, dari kalangan ulama, pakar undang-undang, penulis, seniman, hingga kalangan bukan Islam.
Baginda kerap kali mengundang mereka ke istana untuk membincangkan pelbagai masalah.
Beliau sangat menghormati setiap orang dan tidak hairanlah jika baginda dikagumi sebagai tokoh legenda.
Abbasiyah mencapai kemuncak kejayaan ketika dipimpin oleh Harun al-Rasyid dan selepas itu oleh anaknya al-Amin dan al-Makmun. Pada masa itu Islam berada pada zaman keemasan. Masyarakat Islam hidup makmur. Ekonominya maju, terutama dalam sektor perdagangan dan pertanian.
Pada masa itu, ibu kota Baghdad menjadi pusat perdagangan terbesar dan paling sibuk di dunia. Pemerintah juga melengkapkan Baghdad dengan bangunan besar sebagai tempat beribadat, pendidikan, kesihatan dan perdagangan.
Harun al-Rasyid memainkan peranan yang sangat penting dalam mengembangkan ilmu pengetahuan dan peradaban Islam. Beliau mendirikan Baitul Hikmah sebagai institusi penterjemahan pelbagai bidang ilmu.
Pada zaman al-Makmun, fungsi institusi ini dikembangkan lagi menjadi institusi perguruan tinggi, perpustakaan dan badan penyelidikan. Harun al-Rasyid juga menubuhkan majlis penyelidikan agama yang diselenggarakan di rumah, di masjid dan di istana.
Beliau juga sangat mengambil berat tentang ilmu perubatan, farmasi, kebudayaan, dan kesusasteraan.
Harun al-Rasyid juga tergolong sebagai seorang pemimpin yang kuat beribadat. Beliau dikatakan mendirikan solat sunat 100 rakaat setiap hari.
Beliau juga pergi menunaikan haji atau umrah sebanyak dua kali setahun dengan berjalan kaki dari Baghdad ke Mekah bersama-sama keluarganya dan ulama. Jika tidak pergi menunaikan haji, beliau menghantar kira-kira 300 orang menunaikan haji dengan biaya penuh dari istana

Sumber: Utusan Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan