Ahad, 19 Jun 2011

Dailog 3

Abu Dzar r.a. berkata:

" Saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w. amal apakah yang dapat menyelamatkan seorang hamba dari siksa api neraka?" - "Iman kepada Allah". Saya pun berkata " Wahai Nabi Allah ,yang menyertai iman adalah amal".- " Beramallah dengan rezeki yang diberikan Allah kepadamu !". Saya berkata wahai Nabi Allah." Kalau dia seorang miskin dan tidak pula ada apa apa yang akan diberikan". Menganjurkan amar maaruf nahi mungkar!". - " Kalau dia tidak mampu menganjurkan amar maaruf dan tidak mampu melarang kemungkaran ".- " Hendaklah menolong sesama yang lapar". Ya Rasul Allah, " Kalau sekiranya dia tidak dapat berbuat sebaik itu?" - Hendaklah menolong sesama yang teraniaya". Saya berkata " Kalau ia seorang yang lemah tidak pula kuasa menolong  yang teraniaya ". Beliau berkata " Berbuat kebajikan apa saja yang dimahukan, dan hendaknya jangan mengganggu orang lain". Saya berkata " Ya Rasulullah apakah kiranya kalau dia mampu melakukan hanya sampai demikian saja , dapatkah ia masuk kedalam syurga?" Beliau berkata , " Setiap hamba Allah yang beriman yang mempunyai salah satu saja dari apa yang telah saya sebutkan , maka ia akan dibimbing oleh tangan-Nya masuk ke dalam syurga!".  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan