Selasa, 28 Jun 2011

Bicara Agama

Nabi SAW melarang meminta kepadanya?


Seorang Muslim sejati itu akan sentiasa reda dengan ketentuan Allah SWT ke atasnya waima dalam susah mahupun senang. - Gambar hiasan


DISEBUT di dalam hadis, bahawa seorang munafik selalu menyakiti kaum Mukminin. Maka Sayyiduna Abu Bakar al Siddiq RA berkata: "Marilah pergi bersama kita untuk meminta pertolongan dengan Rasulullah SAW daripada gangguan orang munafik ini." Maka Nabi Muhammad SAW pun bersabda: "Sesungguhnya, tidak boleh meminta pertolongan kepadaku, tetapi mintalah pertolongan hanya kepada Allah." (riwayat al-Tabrani dalam Mu'jam al-Kabir, dihukum sahih oleh al-Haithami dalam Majma' al-Zawaid)
Hadis ini juga sering digunakan oleh golongan yang melarang daripada meminta tolong kepada Rasulullah SAW. Penggunaan dalil seperti ini adalah batil dan salah dari asalnya.
Jika hadis ini difahami menurut makna zahirnya, maka maksudnya menegah daripada meminta tolong kepada Rasulullah SAW secara mutlak, sebagaimana zahir lafaz.
Pemahaman seperti itu ternyata bertentangan dengan amalan para sahabat RA ketika bersama Rasulullah SAW, kerana mereka sering kali memohon pertolongan dan memohon diturunkan hujan dengan Rasulullah SAW. Bahkan, mereka juga meminta Rasulullah SAW mendoakan mereka.
Rasulullah SAW pula sering memenuhi permohonan mereka dengan perasaan senang hati dan gembira. Jika demikian halnya, hadis ini mesti ditakwilkan sesuai dengan umumnya beberapa hadis untuk menyusun penyesuaian dengan nas-nas yang bercanggah dengan hadis di atas.
Kita mengatakan bahawa maksud atau tujuan sabda Rasulullah SAW itu ialah untuk menetap dan mengukuhkan hakikat tauhid dalam asas i'tiqadnya. Iaitu, penolong sebenarnya ialah Allah SWT dan hamba pula hanyalah sebagai perantaraan untuk mendapatkannya. Atau pun, apa yang dikehendaki dan dimaksudkan oleh Rasulullah SAW ialah untuk mengajar umatnya bahawa tidak boleh meminta kepada seseorang hamba itu melakukan atau menolong apa yang tidak termampu atau berkuasa dilakukannya; seperti menentukan seseorang itu berjaya menjadi ahli syurga dan terhindar daripada seksaan api neraka, menentukan seseorang mendapat hidayah yang memeliharanya daripada terjerumus ke dalam kesesatan dan jaminan yang memestikan seseorang itu mati di dalam kebahagiaan.
Hadis ini juga tidak menunjukkan kepada pengkhususan dalam melakukan istighathah atau meminta tolong itu hanya dibolehkan kepada yang hidup tidak kepada yang telah mati. Bahkan, jika melihat kepada zahir hadis ini, kita dilarang terus untuk meminta tolong kepada selain Allah, tanpa membezakan di antara yang masih hidup, ataupun yang telah mati. Namun demikian, ini bukanlah maksud sebenar hadis ini sebagaimana yang telah kita kemukakan.
Syeikh Ibnu Taimiyyah sendiri telah mengisyaratkan kepada makna yang telah kita kemukakan di dalam kitabnya, al-Fatawa. Beliau mengatakan: "Kadangkala, di dalam Kalam Allah dan sabda Rasul-Nya, ada ungkapan yang mempunyai makna yang sohih, tetapi sebahagian orang memahaminya dengan pemahaman yang tidak sejalan dengan apa yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya. Maka, pemahaman seperti ini mesti ditolak
. Contohnya, hadis yang diriwayatkan oleh Imam al Tabrani di dalam Mu'jam al Kabir, (hadis di atas)… Apa yang dikehendaki oleh Nabi Muhammad SAW adalah makna yang kedua, iaitu bahawa Baginda SAW tidak layak diminta tolong untuk melakukan sesuatu yang hanya dapat dilakukan oleh Allah SWT.
Jika tidak demikian, maka para sahabat RA sendiri biasa memohon doa daripada Baginda SAW. Bahkan, mereka juga memohon dengan Baginda SAW agar diturunkan hujan, sebagaimana yang diriwayatkan di dalam Sahih al-Bukhari, daripada Abdullah ibn Umar RA berkata: Kadangkala aku teringat kepada seorang penyair. Ketika itu, aku memandang wajah Rasulullah SAW yang sedang memohon diturunkan hujan. Maka hujan tidak turun sehinggalah turunnya air dari salurannya dengan deras." Si penyair mengatakan: "Dengan berkat 'yang berwajah putih' (Rasulullah SAW) awan menurunkan hujannya; pemelihara anak-anak yatim dan pelindung janda-janda."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan